Studie: Jen 0.5 % českých e-shopů používá push notifikace

Není sporu o tom, že konkurence v inboxu neustále narůstá a zaujmout hromadným e-mailem je těžší a těžší, a to i u věrných zákazníků. Proto se provozovatelé webů snaží hledat jiné cesty, jak se ve vhodný čas připomenout svým zákazníkům. Jako zajímavá možnost se jeví tzv. push notifikace. Takový e-shop eXtra Electronics díky nim zvýšil tržby o 100 % u lidí, kteří si push notifikace povolili. Jiný americký internetový obchod Wholesome Yum díky nim získává 7 % veškerého provozu na webu.

My jsme pro vás s Marketing Minerem jako první prozkoumali jejich využití v ČR. Zajímalo nás, kolik českých e-shopů notifikace používá, na jaké službě staví a jak se jim s technlogií daří. Zkusíme tak odpovědět na to, zda byste je měli rovněž zavést.

Webové push notifikace – o co jde?

V tomto článku píšeme záměrně jen o webových, tedy nikoliv mobilních notifikacích. Mobilní notifikace jsou spojené s mobilními aplikacemi. Webové push notifikace jsou spojené s konkrétním webem (či e-shopem). Před samotným zasíláním notifikací musí uživatel potvrdit výzvu na webu. Ta vypadá například takto:

Souhlas se zasíláním push notifikací na webu Jeany.cz
Souhlas se zasíláním push notifikací na webu Jeany.cz

Po odsouhlasení získáváte marketingový kanál, který má v zásadě 100% doručitelnost. Zmiňovaný eXtra Electronics pak eviduje proklikovost (CTR) v průměru 12 %. Notifikace dnes podporuje většina prohlížečů a operačních systémů. Na počítači s operačním systémem macOS tak vypadají např. takto:

Ukázka webové push notifikace z obchodu Remixshop.com
Ukázka webové push notifikace z obchodu Remixshop.com

Co jsme zjistili?

Z námi analyzovaných 38 000 českých e-shopů (viz metodika) jsme notifikace nalezli jen u 167 z nich. Jedná se tak zhruba o 0,44 %. Důležité je dodat, že reálně bude číslo o něco vyšší. Proč?

My jsme přítomnost notifikací detekovali jen na domovské stránce e-shopu. Někdy jsou notifikace uživateli nabídnuty až na základě určitého scénáře – např. prošel alespoň x stránek webu nebo přešel na stránku kategorie/produktu. Podobně je tomu např. u webu remixshop.com.

Jak notifikace začít používat?

Zjistili jsme, že drtivá většina českých e-shopů používá pro push notifikace službu OneSignal, která je do 30 000 odběratelů zdarma. 7 českých e-shopů využívá konkurenci PushCrew a jednotky e-shopů pak zbývající a méně známé služby Roost (WordPress), iZooto, NotifyVisitors či PushAlert.

Pokud chcete push notifikace vyzkoušet, One Signal se jeví jako volba bez rizik. Nejste si jisti? Poraďte se zdarma na Reshoperu.

Zkušenosti větších hráčů?

Mezi 167 e-shopy jsme našli i některé větší hráče – například Bellarose.cz, Koralky.cz, Feedo.cz, Freshlabels.cz, Astratex.cz, Conrad.cz, Tescoma.cz, Notino.cz, Hudy.cz či Kytary.cz.

Některé z nich jsme oslovili a zeptali se na jejich zkušenosti. Filip Černý z Kytary.cz odpovídá:

Push notifikace využíváme od května 2018, kdy jsme začali sbírat publikum. Notifikace mám nastavené hlavně pro čistě komerční sdělení, jako jsou slevové akce a další nabídky, ale lze je využít i pro komunitní sdělení – to se týkalo třeba programu našeho Festiwallu 2018. V zásadě ale tohle – pro nás nové médium – využíváme jako výkonnostní marketingový kanál. Hlavní přínos notifikací vidím v rychlém oslovení zákazníků, když jsou zrovna online a jsou tedy ochotni nakupovat. Během Black Friday 2018 jsme díky Pushkám získali v Čechách desítky konverzí za jediný den. Je to zajímavá alternativa k mailingu.

Marcel Vacula za internetový obchod Tescoma.cz, říká:

Na eshopu Tescoma jsme implementovali někdy v průběhu září 2017, tedy ještě před hlavní sezónou. Postupně po spuštění se začala zvětšovat i databáze, kdy se přihlásilo k odběru i více než 300 kontaktů denně. Vnímáme, že open rate je v tuto chvíli o dost slabší než byl na začátku, kdy byly push notifikace pro spotřebitele ještě úplnou novinkou. Tehdy se míra otevření pohybovala zhruba okolo 15 %. Nyní jsou ta čísla nižší nicméně před Vánoci se opět dostaly na původní hodnoty.
Co se týká konverzí, rozhodně to není zanedbatelný zdroj. Rekordní tržby nám push notifikace přinesli v průběhu listopadu 2018 nicméně největší denní tržby přinesli během night shopping akce, kdy to bylo více než 50 objednávek v jediný den.
Push notifikace vnímáme jako výkonnostní kanál, ale snažíme se uživatele zbytečně nespamovat. Komunikujeme jen zásadní sdělení typu doprava zdarma, plošná sleva příp. nový klíčový výrobek. Do budoucna budeme chtít určitě otestovat zobrazování push notifikace až po opakované návštěvě vs na další stránce webu. Vzhledem k velkému množství sesbíraných „player IDs“, budeme lépe pracovat se segmentací přihlášených uživatelů zejména po zpoplatnění služeb od providera Onesignal (do 30 000 pushek zdarma).

Co si o push notifikacích myslí Jan Kvasnička?

Push notifikace jsou už delší dobou velice zajímavý kanál, a to především díky dvěma věcem: mnoho e-shopů je zatím nevyužívá a mají skoro 100% doručitelnost. Dá se říci, že byly dlouhou dobu doménou výhradně obsahových webů.

Z jednoho výzkumu u e-shopu jsme zjistili, že je využívají především lidé do 35 let, kteří nejčastěji platí platební kartou = ideální cílová skupina.

Jak je správně využívat? Dávejte si záležet na tom, jaká sdělení lidem budete posílat, a určitě je nazahlcujte. To už i tak určitě děláte s newslettery 🙂 Snažte se sdělení kombinovat a otestovat si, na co lidé reagují nejvíce. V některých případech fungují jen prodejní sdělení a u jiného klienta je zase třeba hledat vhodný mix mezi obsahem a prodejem. Vždy záleží na cílové skupině a vaší kategorii.

Tip pro vás: nedávejte přihlášení k push notifikacím na první načtení webu, ale například na 3. stránku cesty návštěvníka, zvýšíte tím pravděpodobnost přihlášení.

Pokud s push notifikacemi chcete začít, určitě doporučuji si pospíšit. 0,5 % e-shopů, které je zatím využívají, znamená skvělou příležitost. V budoucnu to bude mnohem složitější.

A co dál?

  1. Posuňte váš e-shop zase o kus dál a přijďte na akci Reshoper. 29. ledna v PVA Letňany, registrace zatím stále zdarma. Třeba přímo použítí push notifikací můžete probrat s Honzou Kvasničkou. Seznámíte se spoustou lidí a posunete váš e-shop na další úroveň.
  2. Všechna data v této studii byla získána ve spolupráci s Marketing Minerem. Pokud tenhle všestranný marketingový nástroj ještě nepoužíváte, určitě na něj mrkněte. I s jeho tvůrcem Filipem Podstavcem se můžete potkat přímo na veletrhu.

Příští týden u nás najdete další studii českých e-shopů.

3 komentáře

  1. A kde je koncovy zakaznik? Nemalo by ist o nom v prvom rade? Alebo skutocne ide vsetkym o maximalizaciu zisku za kazdu cenu? A nie je notifikace, ako notifikace. Najhorsie su tie z home page, ktore sa nedaju vypnut a su tam opakovane. Ak je spravne nastavena obsahom, miestom a frekvenciou, preco nie. Ale Jan Kvasnicka to zachranil :))

    1. My se na to díváme optikou provozovatelů e-shopů, ale naprosto s tím souhlasím Pavle. Já hodně přemýšlím nad případy, kdy nejde o maximalizaci zisku ale notifikaci uživatele u nějakého specifického zboží. Notifikace, která je pro uživatele skutečně důležitá. Ale tak to asi v 99% případech neprobíhá a stane se z toho další nepersonalizovaný kanál, který komunikuje každý den každému vše. Ještě další nápad, co jsem u čtení vašeho komentáře dostal: Bylo by skvělé, kdybych do této studie dostal i nějaký průzkum zákazníků. Co na to říkají, zdali to vítají a v jakém případě? Zkusím se nad tím zamyslet do budoucna 🙂 Díky za diskusi.

      1. Jindro, jo jo, ved diskutujeme, ale aspon jeden odstavec si zakaznik zasluzil. Obaja obdivujeme Ritsona, tak nech sa za nas nehambi :)) Apropo, ta dodatocna Tescoma pobavila, tri krat som klikol na ich stranky a tri krat nieco na mna vyblaflo, uz tam viac nevkrocim…

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *