Studie: Rychlost webů e-shopů v roce 2019

Už minulý rok jsme si v našich studiích Reshoper Datablogu ukázali, že čas jsou peníze. Přesněji řečeno, že pomalejší web může vést k nižšímu konverznímu poměru. Vloni jsme změřili rychlost všech českých e-shopů, data rozdělili na návštěvnost z klasických počítačů a mobilů, a ukázali také, která e-shopová řešení jsou u nás nejrychlejší.

Nyní čtete novou studii z dat za rok 2019. Přesněji řečeno měření byla prováděna v několika termínech v prosinci 2019 a srovnáváme je s měřeními ve stejném měsíci roku 2018. Zkoumali jsme celkem 35 415 webů. Naše databáze českých e-shopů je tedy oproti minulému roku chudší o zhruba 4 300. Proč, se dozvíte ve studii z minulého týdne.

Než se dáme do intepretace, je třeba si zrekapitulovat, jaké metriky ve studii používáme.

Měříme dvě základní čísla, zvlášť na desktopu a mobilu

Skóre Speed Index – časový údaj v milisekundách, který říká, za jak dlouho se zobrazí viditelná část webové stránky. Měříme vždy homepage daného e-shopu. Čím méně to je, tím lépe. Jedná se o syntetické, dalo by se říci zjednodušeně laboratorní měření. Pro měření Speed Indexu z desktopu je nastavená neomezená rychlost připojení. Pro měření přístupu z mobilního zařízení pracujeme s připojením 4G.

First Contentful Paint (FCP z Chrome UX reportů) – časový údaj v milisekundách, který říká, za jak dlouho uživatel vidí první verzi hlavního obsahu stránky. Čím lepší čas, tím větší šance udržet aktivitu uživatele. Tato metrika je mnohem více vypovídající o reálné uživatelské zkušenosti, než je tomu u Speed Indexu. Jedná se totiž o měření na reálných uživatelských scénářích a datech, měří se všechny podstránky webu, nikoliv jen homepage – a to napříč všemi typy zařízení (desktop i mobil).

V této studii často zmiňujeme, že nějaký web zrychlil nebo zpomalil, je rychlejší než jiný apod. To je samozřejmě značné zjednodušení celé problematiky, protože se jedná o měření vždy jedné nebo dvou výše uvedených metrik. Berte to prosím při další interpretaci a sdílení v potaz. 

To byl jen rychlý úvod. Pokud by někdo chtěl jít více do hloubky, doporučujeme přehled všech metrik rychlosti, a nebo text o mýtech v rychlosti webů na Vzhůru dolů.. Všechno o způsobu měření naleznete v naší metodice. Teď se ale pojďme podívat na výsledky.

Jsou mobilní weby e-shopů meziročně rychlejší? Ano i ne

Dnešní obecný trend na webu se týká spíše zpomalování. Přibývá stále více služeb třetích stran (lištiček, push notifikací, měřících kódů,…), které relace zpomalují. V našich datech se ukazuje, že metrika Speed Index (resp. medián Speed Indexu všech českých e-shopů) zůstává prakticky na úplně stejném čísle jako v roce 2018. Rozdíl 0.11 % je rozhodně nutné považovat za shodný výsledek. To znamená, že e-shopy na rychlostech e-shopů spíše nezapracovaly. Nebo na ní pracovaly, ale výsledků nedosáhly právě kvůli nasazení dalších rozšíření webu.

Martin Michálek: „V praxi sleduji při práci na optimalizacích rychlosti webů trvalé průběžné snižování rychlosti webů, které měříme jako konkurenční pro naše klienty. Příčinami jsou přidávání nových vlastností webů, chyby vývojářů a také špatný management komponent třetích stran. Meziroční udržení Speed Indexu na stejné úrovni tedy vnímám jako dobrou zprávu.“

Docela jinou perspektivu ale ukazuje metrika FCP z Chrome UX reportu. Vidíme zde zrychlení z 2 560 na 1 590 ms, tedy asi o 38 %. Vysvětlení? I když jsou weby technicky na stejné úrovni, zlepšují se technologie uživatelů. Meziročně mají uživatelé bez pochyb průměrně rychlejší mobilní připojení, výkonnější mobilní telefony a v neposlední řadě také dokonalejší webové prohlížeče. Především tyto tři důvody vysvětlují, že uživatelský prožitek (alespoň co se rychlosti týče) se na mobilním zařízení meziročně výrazně zlepšil, ale e-shopy sami za to až tak úplně nemohou.

Nejvíce v roce 2019 zrychlil web e-shopu Notino.cz

V této tabulce se díváme na nejznámější české e-shopy a jejich rychlost měřenou na mobilních zařízeních. V obou metrikách na mobilním zařízení vítězí Notino.cz, které také meziročně nejvíce zrychlilo – FCP i SpeedIndex ukazuje pokles na cca 60 % času oproti roku 2018. Tady je vidět úžasný pokrok.

Celkově lze pozorovat zlepšení u e-shopů Notino.cz, Datart.cz, Pilulka.cz či Bonami.cz.

wdt_ID E-shop 2018 Speed Index 2019 Speed Index Změna 2018 FCP ChUx 2019 FCP ChUx Změna
1 Notino.cz 8.969 3.609 59,76 2.785 1.035 62,84
2 Bonami.cz 6.956 4.240 39,05 2.202 1.251 43,19
3 Pilulka.cz 5.529 4.086 26,09 2.779 1.424 48,76
4 Datart.cz 7.530 5.590 25,76 3.196 1.604 49,81
5 sportisimo.cz 6.524 5.187 20,49 2.552 1.382 45,85
6 Mall.cz 9.419 7.835 16,82 3.158 1.872 40,72
7 Kasa.cz 7.726 6.671 13,66 2.415 1.370 43,27
8 Rohlik.cz 6.639 5.812 12,46 3.224 1.883 41,59
9 Czc.cz 4.693 4.568 2,66 2.126 1.399 34,20
10 nejlevnejsipneu.cz 5.447 5.747 -5,51 2.200 1.506 31,55
E-shop 2018 Speed Index 2019 Speed Index Změna 2018 FCP ChUx 2019 FCP ChUx Změna

A jak to vypadá při měření z desktopu?

U desktopu pro zjednodušení již neinterpretujeme meziroční srovnání. I tak lze ale ohodnotit nejrychlejší e-shopy v roce 2019 dle našich metrik. Opět se jedná o hráče Notino.cz, Bonami.cz, Pilulka.cz a další dle tabulky.

wdt_ID E-shop 2019 Speed Index 2019 FCP ChUX
1 Notino.cz 3.609 1.035
2 Bonami.cz 4.240 1.251
3 Kasa.cz 6.671 1.370
4 sportisimo.cz 5.187 1.382
5 Czc.cz 4.568 1.399
6 Pilulka.cz 4.086 1.424
7 mironet.cz 4.473 1.453
8 Zoot.cz 5.971 1.459
9 nejlevnejsipneu.cz 5.747 1.506
10 Datart.cz 5.590 1.604

Změřili jsme také e-shopová řešení. Shoptet je stále na špici

Začněme jako obvykle měřením na mobilních zařízeních. Při pohledu na realističtější metriku FCP podle Chrome UX reportu je na prvním místě platforma Shoptet následovaná eShopRychle a dále e-shopy od firmy UpGates z Ostravy. Všimněte si také velmi vysoko umístěného Zen Cartu a Edee.one.

Právě při pohledu na metriku Speed Index pak kraluje Opensource CMS osCommerce následovaný českou platformou Edee.one. Dlužno dodat, že u Edee.one známe (a měříme) jen 9 e-shopů na této platformě (oproti např. 168 na osCommerce či 2 670 na eShopRychle). Zen Cart je v této metrice na třetím místě následovaný Shoptetem a Shopsysem. Stejně jako minulý rok nám propadly v Česku velmi málo využívané platformy WooCommerce (WordPress) a Wix.

Martin Michálek: „Raději doplňuji, že na rychlost webu má zvolené e-shopové řešení vliv jen částečně. Většina z hotových řešení umožňuje editaci frontendového kódu (HTML, CSS, JS), který silně ovlivňuje obě měřené metriky. E-shopové platformy ovšem většinou silně ovlivňují čas backendu (metrika TTFB) a na ten se doporučuji při výběru řešení zaměřit.“

wdt_ID Řešení 2019 Speed Index 2019 FCP CrUX
1 Shoptet 4.937 1.256
2 eShopRychle 6.441 1.460
3 UpGates 6.462 1.517
4 Zen Cart 4.528 1.528
5 Edee.one 4.308 1.559
6 Webareal 7.661 1.589
7 Shopify 5.372 1.593
8 OpenCart 4.990 1.808
9 ANT Studio 6.296 1.809
10 Peckadesign 5.496 1.811
Řešení 2019 Speed Index 2019 FCP CrUX

A pro úplnost této studie se podíváme na e-shopová řešení i z pohledu desktopu. Zde (při měření metriky FCP dle Chrome UX reportu) drží stabilní první příčku Shoptet, následovaný e-shopy Webareal a opět službou eShopRychle.

Největší „zrychlení“ lze pozorovat u Zen Cartu, Webarealu a Shoptetu

I když máme k dispozici jen jednu metriku na jednom typu zařízení (mobil), zkusili jsme se podívat, zda uvidíme nějaké meziroční zlepšení či zrychlení u e-shopových služeb. Alespoň podle metriky FCP dle Chrome UX reportu došlo k razantnímu zrychlení e-shopů běžících na Zen Cartu. Už v úvodu článku jsme si řekli, že velký podíl na tom má zrychlení mobilů a internetového připojení uživatelů, i tak je ale zkrácení doby načtení prvního obsahu stránky o 45 % významný výsledek. Je však velmi těžké říci, zdali u technicky relativně jednoduchého Zen Cartu došlo k nějakým optimalizacím. Lepší čísla (39 % a 35 %) se dají pozorovat u platforem Webareal a Shoptet. Dobrá práce.

wdt_ID Řešení 2018 FCP CrUX Median 2019 FCP CrUx Median Změna
1 Zen Cart 2.814 1.528 -45,70
2 Webareal 2.647 1.589 -39,97
3 Shoptet 1.959 1.256 -35,89

Zajímavost: Úplně „nejrychlejší“ e-shopy v ČR v prosinci 2019?

Slovo nejrychlejší opět dáváme do úvozovek. Jak jste si již asi všimli, interpretace rychlosti webu je poměrně složitá disciplína a námi prezentované weby jsou „nejrychlejší“ vždy jen podle určité metriky. Podobně se tak na závěr článku podíváme na vůbec „nejrychlejší“ české e-shopy dle statického měření Speed Index na desktopu.

V první dvacítce je proto celá řada velmi jednoduchých, technicky zastaralých a možná v některých případech i nadále neaktualizovaných e-shopů. Ty se z principu věci vyhýbají modernímu trendů nasazování všemožných javascriptů a zdrojových kódů třetích stran. Jejich výhodou je včak skutečně bleskurychlé načtení.

V tabulce je ale i několik poměrně velkých e-shopů, jako iwant.cz, mironet.cz, sunnysoft.cz či jeden z největších Notino.cz. Notino vychází z celého článku jako jasný vítěz, kde si management pravděpodobně velmi dobře uvědomuje hodnotu času, resp. hodnotu rychlosti webu.

Jak jste na tom vy?

Začněte tím, že si zadáte adresu vašeho webu do nástroje Google PageSpeed Insights. Díky tomu ihned uvidíte, jak rychle se váš web načítá na běžném počítači i na mobilním zařízení. A pokud je získané skóre nízké, nebo některý z měřených časů příliš dlouhý, určitě doporučujeme situaci řešit. Vždyť, jak jsme si řekli v úvodu, čas jsou peníze.

Náhled výsledků měření z nástroje PageSpeed Insights
Náhled výsledků měření z nástroje PageSpeed Insights

Od listopadu 2018 funguje nová verze nástroje PageSpeed Insights, který krásně spojuje výstupy pro manažery (jak dlouho trvá, než se web zobrazí, podle dat od reálných návštěvníků) a detailní diagnostiku pro vývojáře, z níž je zřejmé, které úpravy pomohou rychlost webu vylepšit.“ Pavel Jašek, Analytical Consultant, Google

A co dál?

  1. Posuňte váš e-shop zase o kus dál a přijďte na akci Reshoper 30. ledna v PVA Letňany, základní registrace je zdarmaZískáte konzultace zdarma od předních českých odborníků a můžete se seznámit i se zástupci mnoha poskytovatelů e-shopových řešení, které jsme v článku zmínili.
  2. Všechna data v této studii byla získána ve spolupráci s Marketing Minerem. Pokud tenhle všestranný marketingový nástroj ještě nepoužíváte, určitě na něj mrkněte. S jeho tvůrcem, Filipem Podstavcem, se můžete potkat přímo na veletrhu.
  3. Pokud chcete pokračovat ve studiu rychlosti webů a hledáte odbornější čtení, tak mrkněte na tento seriál na webu Vzhůru Dolů.

V lednu očekávejte dalších 10 studií na tomto místě! Těšíme se již za dva dny zase na viděnou.

 

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *