V roce 2019 zaniklo 4 300 českých e-shopů. Konsolidace je v plném proudu

O nás o Češích je obecně známo, že jsme velmi podnikavý národ. To jen dokazuje náš nadprůměrně vysoký počet e-shopů na obyvatele. Často se ale také mluví o tom, že to není udržitelné a „brzy“ přijde velká konsolidace. 

My si na základě dat myslíme, že ona konsolidace už probíhá, a to v plném proudu. 

V rámci našeho projektu Reshoper Datablog jsme ve spolupráci s Marketing Minerem již před rokem začali zkoumat 39 756 českých e-shopů (více o naší metodice). 

Když jsme se ale na čísla podívali letos v prosinci, vidíme jich aktivních již jen 35 440. Jedná se tak o úbytek 4 316 obchodů, kde dnes již nenakoupíte. Tedy procentuálně vyjádřeno jde o 10.86% pokles e-shopů. Jakých obchodů se to týká? A proč již nejsou aktivní?  

Krach nebo sloučení s jiným hráčem?

Není sporu o tom, že česká e-commerce v roce 2019 opět přinese rekordní tržby. Ty se však budou dělit mezi menší počet hráčů. 4 316 e-shopů z českého trhu minulý rok zmizelo. 

Podařilo se nám zjistit, že 1 104 z nich je přesměrováno na jinou doménu. Může se tak jednat o akvizici, fůzi či spojení dvou e-shopů. V okrajovém případě půjde o nákup expirované domény konkurencí. 

Když jsme u těch domén… je zajímavé, že 2 000 z 3 200 uvolněných domén je momentálně volných k registraci.

wdt_ID Stav Počet e-shopů Poměr v %
1 Aktivní v roce 2020 35.440 89,14
2 Neaktivní v roce 2020 4.316 10,86

wdt_ID Stav Počet e-shopů Poměr v %
1 Doména je nedostupná 3.212 8,08
2 Doména je přesměrovaná 1.104 2,77
3

3 200 e-shopů tedy úplně skončilo…
O 98 % z nich jste ale asi nikdy neslyšeli

Konsolidace se týká v zásadě výhradně těch nejmenších hráčů. „Zavřené“ e-shopy jsme si srovnali podle jejich odhadované návštěvnosti z vyhledávače Google. Tu jsme jim naposled měřili v listopadu 2018. 

Přes 98 % získávalo méně než 300 návštěv z vyhledávače Google měsíčně. Dá se říci, že to jsou opravdu minimálně vyhledávané a viditelné obchody.

wdt_ID Odhad návštěv z vyhledávače Google měsíčně Počet zaniklých e-shopů s touto návštěvností % poměr e-shopů s touto návštěvností
1 Méně než 300 3.152 98,13
2 300 - 5000 56 1,74
3 5000 - 25000 3 0,09
4 Více než 25000 1 0,03

Jen čtyři z nich patřily mezi středně velké obchody o trafficu od 5 000 návštěv měsíčně z organického Google.

Proč? Důvodem je vysoká konkurence i nedostatek vzdělání

Na to, proč české e-shopy v mnoha případech neuspějí, jsme se zeptali několika českých odborníků.

Co bývá důvodem neúspěchu e-shopů? Odpovídá Ondřej Klega – CEO eRockets a.s.

Existuje několik důvodů, proč e-shopy končí na e-commerce trhu. Jako jednu z hlavních příčin je samotná osoba podnikatele, která nezvládá strategické a finanční řízení e-shopu. 

Převážně podnikatelům chybí lepší kompetence ve finančním plánování. Podnikatelé nemají přesný přehled o výkonnosti firmy, chybí jim hlubší pohledy na plánování marže, kontribuce nebo EBITDA, což jsou klíčové ukazatele pro řízení e-shopu. 

Zároveň u těchto e-shopů dochází ke strategickým chybám většinou hned na začátku vstupu na trh nebo se další problémy projevují během výrazného růstu. 

Konkrétně to mohou být aktivity typu rozšíření sortimentu o další kategorie nebo expanze do zahraničí. Samotný růst je náročný pro cash-flow, jsou vyžadovány další investice do zboží, do lidí nebo IT a není snadné tohle vše uřídit. 

Také k tomu nestačí vlastní zdroje, takže e-shopy jsou nuceny využívat cizí financování, kde se mohou dostat do dluhové pasti. Investice většinou počítají s návratností do 1 až 2 roky, nicméně podceňují mnoho externích tržních rizik. 

Na českém trhu se setkáváme také s případy, kdy je kapitál účelově vyveden a firma pak nemá dostatek na provoz firmy nebo na úhradu svých závazků.

Co bývá důvodem neúspěchu e-shopů? Odpovídá Radek Hudák – CMO v Shoptetu

Dva nejčastější důvody, proč e-shopy končí své podnikání, se týkají skoro 30 % z nich. 

První důvod je podcenění výběru sortimentu, respektive práce s marží. E-shopaři postupně přicházejí na to, kolik stojí online marketing, skladování nebo na kolik vyjdou reálné odvody státu. Postupně zjišťují, že aby byl byznys profitabilní nebo se z e-shopu stala firma a nikoliv one man show, tak by se museli dostat do několikanásobných objemů.

Druhý důvod je nedostatek času. Hodně e-shopařů začíná podnikat ještě při zaměstnání a e-shop berou jako svůj koníček s tím, že se může, nebo nemusí „rozjet“. Často se pak stává to, že e-shopování dávají postupně méně a méně času až se rozhodnou, že pro ně již další provoz e-shopu nedává smysl.

Co bývá důvodem neúspěchu e-shopů? Odpovídá Robert Němec – majitel agentury Robertnemec.com

Aniž bych měl ambici určovat pořadí, mezi časté příčiny krachu eshopů patří:

  • Chybí jim dlouhodobá vize. Divili byste se, kolik podnikatelů prostě jen tak přežívá nebo má maximálně cíle typu “Zvýšit obrat o 3 %.” To je přežívání.
  • Chybí jim propracovaný plán, jak zvítězit nebo aspoň dosáhnout cíle. Byl by někdo ochoten jít dobrovolně do války a riskovat tam život, kdyby jediná strategie generála byla “Prostě zautočíme na sousední stát a budeme se snažit.”?
  • Neví, jakou zásadní výhodu budou mít nad konkurencí a na této nebo těchto výhodách soustavně nepracují.
  • Jsou pod tlakem úspor z rozsahu. Mnoho nákladů má obdobné firma velká i malá, ale větší firma je rozpustí mezi větší počet zákazníků.
  • Jsou pod tlakem zákona dvojí hrozby: Pro malou firmu je mnohem dražší získat jednoho zákazníka a tento zákazník je jí méně věrný.
  • Nejsou ochotni investovat neuvěřitelné množství času, peněz, úsilí a vlastního pohodlí, a to po dobu několika let, než se objeví reálné výsledky.
  • Nepřemýšlí strategicky. Stejně jako v armádě platí, že buďto bych měl mít třikrát více zdrojů než protivník, vlastnit unikátní konkurenční výhodu (“atomová bomba”) nebo raději uzavřít smír nebo jít někam, kde se nebojuje.
  • Odmítají akceptovat, že svět je drsné místo a zákazníci, konkurence ani stát se s nimi mazlit nebudou.
  • Chybí jim procesy a pravidla, jak má být řízena firma profesionálně.
  • Málo propočítávají reálné a všechny náklady a výnosy.

Co bývá důvodem neúspěchu e-shopů? Odpovídá Petr Bureš – spoluzakladtel agentury UnicornsLab

Postupnou konsolidaci e-commerce trhu můžeme sledovat již nějakou dobu a tento trend z mého pohledu bude dále pokračovat. Riziko je primárně u firem, které trhu a zákazníkům nedají dostatečnou přidanou a unikátní hodnotu.

Nejčastější důvody začátku problému vnímám dva.

Prvním je rostoucí konkurence v daném segmentu, která má za následek snížení konverzního poměru. A na to pak plynule navazuje růst ceny internetové reklamy, kdy se snižuje profit firem. Příkladem může být fashion segment po vstupu AboutYou a Zalanda. Tyto firmy vsadili na silnou marketingovou komunikací a to velmi rychle a významně ovlivnilo jak větší, tak i menší firmy v tomto segmentu. Druhým důvodem je připravenost na další rozvoj. Především pak v kvalitě lidské práce, ať už z pohledu HR, marketingu nebo výběru developera.

Co bych doporučil pro rok 2020, tak je zaměření na produkt (jeho prezentace, cenotvorba), důkladné finanční plánování (náklady, investice, zisk) v jednotlivých oblastech firmy a zodpovězení si hlavní strategické otázky: „Proč by lidé měli nakoupit produkt u mě a ne u konkurence“. U odpovědi je potřeba být k sobě maximálně upřímní. Máte na to odpověď?

Nejvíce e-shopů ztratil Shoptet. Ten je ale také největší. 

A abychom těch dat pro vás neměli málo, podívali jsme se také na CMS a zkusili odhadnout jejich úbytky e-shopů v roce 2019. Nejvíce e-shopů podle našich dat ztratil Shoptet (508), na druhém místě se pak zavírání e-shopů dotklo platformy eShopRychle (507). Dlužno dodat, že např. Shoptet pravidelně promazává své free a zkušební projekty. Fluktuace tedy může být poměrně vysoká.

1 tisíc e-shopů přesměrováno… koupeno nebo spojeno s jinými hráči

Přesněji 1 104 e-shopů bylo v průběhu roku 2019 přesměrováno na jinou doménu. K tomu může dojít při akvizici jiným, zpravidla větším hráčem. Dále pak fůzí či spojením několika e-shopů. V neposlední řadě může jít o spekulativní nákup expirované domény nějakého obchodu a přesměrování na nesouvisející subjekt. Přesná data o tom, kam která doména byla přesměrována nemáme, a ani nevím, jak by je bylo vhodné interpretovat. Můžeme se podívat alespoň na několik zajímavých akvizic:

wdt_ID Kdo byl koupen? Kým byl koupen (případně s kým sloučen?)
1 spuntik.cz feedo.cz
2 prodeti.cz mall.cz
3 vlajky.com libea.cz
4 bigbrands.cz mall.cz
5 ereading.cz palmknihy.cz
6 audiotek.cz music-city.cz
7 arganeol.cz sagrada-natura.cz

Vzdělání zvýší vaši šanci na úspěch. Co pro vás můžeme udělat?

  1. Už 30. ledna v Praze pořádáme Reshoper. Zaregistrujte se zdarma, přijďte si pro konzultaci s uznávanými odborníky, seznamte se s ostatními lidmi z e-commerce a posuňte tak svůj business v roce 2020 správným směrem. 
  2. Cenné znalosti můžete získat také studiem našeho online kurzu Digisemestr Online ušitém na míru provozovatelům e-shopů. 
  3. Zhlédněte zdarma tuto přednášku Petra Bureše z minulého ročníku. Mluví tam velmi dobře o tom, proč je příčinou pádu mnoha e-shopů rostoucí cena internetové reklamy. Na téma krachujících e-shopů se pak velmi detailně rozepisuje také Robert Němec. Doporučujeme pročíst. 
  4. Všechna data v této studii byla získána ve spolupráci s Marketing Minerem. Pokud tenhle všestranný marketingový nástroj ještě nepoužíváte, určitě na něj mrkněte. I s jeho tvůrcem Filipem Podstavcem se můžete potkat přímo na veletrhu.

Příští týden u nás najdete další studii českých e-shopů.

2 komentáře

  1. Dobrý den, děkuji za zajímavý článek. Na Reshoper jsem zaregistrovaný a těším se. Najde se ve vaší komunitě kontakt na profesionála v oblasti e-commerce, co by mi poskytl konzultační služby pro rozjezd e-shopu v Německu v oblasti automotive? Předem děkuji.

  2. Dobrý den a děkuji za článek. Mnozí majitelé si myslí, že vydělají příjemné peníze tím, že po zaměstnání půjdou ještě spravovat zálibu ve vlastním e-shopu se 300 návštěvníky měsíčně. Když se navíc nevzdělávají, nedávají na rady zkušenějších a nedávají alespoň 5 tisíc měsíčně do různých forem reklam, končí a nadávají na ty ostatní (místo sebe).

    V podnikání je potřeba myslet kriticky (i sebekriticky) a hlídat různé ukazatele (třeba viz článek). Buď jim má rozumět majitel nebo na to má lidi, kteří mu jistě ochotně v zájmu úspěchu spolupráce aktivně pomohou.

    V článku oceňuji i pojmenování příčin neúspěchu.

    Článek budu sdílet zvláště menším nezkušeným klientům (ti středně velcí již většinou znají) – dojde tak k potvrzení toho, že mé rady mají reálný základ.

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *