Velká studie: Jak se daří českým e-shopům na Instagramu?

Instagram je velmi populární a stále rychle rostoucí sociální síť založená na vizuálním obsahu. V současnosti ji dle dat Facebooku (o cílení reklamy) využívá v České republice 2 100 000 uživatelů. Nás ale zajímalo, jak se na ní daří českým e-shopům.

Pro tuto analýzu jsme využili naši databázi českých e-shopů od Marketing Mineru (viz metodika). Abychom ale mohli zkoumat data z Instagramu, spojili jsme síly s nástrojem SocialWatch od Datawepsu – ten umožňuje monitoring sociálních sítí a online diskuzí. Získali jsme od nich podrobná data o Instagram účtech e-shopů i o jednotlivých postech a jejich úspěšnosti. Pokud tedy hledáte nástroj na social a online media listening, tak právě SocialWatch můžeme jednoznačně doporučit.

Jsem ohromně rád, že můžeme jako první přinést takto konkrétní informace o činnosti českých e-shopů na Instagramu.

Kolik českých e-shopů má účet na Instagramu?

My odhadujeme, že je v ČR zhruba 40 000 aktivních internetových obchodů. Z nich se nám podařilo na Instagramu identifikovat 3 225. Dá se tedy říci, že účet na Instagramu má cca 8 % e-shopů.

Kolik jich je ale aktivních? Pokud se podíváme na účty, které v roce 2018 na Instagram vložily alespoň 5 příspěvků, jedná se o 2 374 e-shopů. Jednodušeně řečeno, máme tady 850 „téměř“ neaktivních. 5,9 % českých e-shopů je tedy aktivních na Instagramu.

Kolik mají české e-shopy followerů?

Účty českých e-shopů jsme rozdělili podle řádů. Nejpočetnější skupina e-shopů má mezi 101 a 1000 followery na Instagramu. Jedná se o 1 283 e-shopů. Všimněte si, že graf je téměř symetrický, kdy prakticky shodný počet e-shopů zastupuje o jeden nižší, ale i o jeden vyšší řád:

  • 746 e-shopů má mezi 1 – 100 followery
  • 741 e-shopů má mezi 1001 – 10000 followery

162 českých e-shopů potom dokáže oslovit přes 10 000 sledujících a 2 e-shopy dokonce přes 100 000. Na druhé straně spektra stojí 294 e-shopů, které na Instagramu nesleduje nikdo. Jejich neaktivita je však patrná i z počtu příspěvků. Drtivá většina z těchto, řekněme nepopulárních účtů na Instgramu, v minulém roce na síť nepřidala žádný příspěvek.

Celkový pohled na aktivitu v roce 2018

Instagramové účty českých e-shopů v roce 2018:

  • vytvořily celkem 220 088 postů
  • u všech postů celkem získaly celkem 29 257 366 lajků, což je výrazně méně než jedno vajíčko. Co však stojí za pozastavení – celých 8,8 % všech lajků českých e-shopů si zasloužil jeden z nich – Queens.
  • u všech postů získaly celkem 370 456 komentářů

Top 10 největších účtů dle počtu followers

Ještě než se zahledíte do grafu, je třeba definovat, jaké Instagram účty považujeme za české e-shopy. Předně by mělo jít o českou nebo v ČR působící firmu, která má Instagram vedený v českém či případně slovenském jazyce. Tento Instagram odkazuje nebo je obsahově spojen s internetovým obchodem. Nebereme tedy například velké FMCG brandy, které však neprodávají přímo na svém e-shopu zákazníkům. Nebereme české pobočky zahraničních e-shopů, které nemají vlastní lokální Instagram.

A právě u příkladu Footshopu je to na hraně. Česká firma, jejíž Instagram je sice v angličtině, ale velká část publika je česká. Jejich 400 000+ followerů a všechny další metriky jsou dechberoucí, ale naše kritéria splňuje jen napůl. Podívejme se tedy na TOP 10 vč. Footshopu, který jasně utíká veškeré konkurenci.

Lepší interpretaci nabídne graf, ze kterého vyškrtneme Footshop. Jeho globální záběr na Instagramu je těžko měřitelný s e-shopy, které cílí pouze na lokální publikum. Pokud nebude řečeno jinak, v dalších částech studie již Footshop nebudeme považovat za obchod s čistě českým Instagram účtem. V dalších závěrech tedy Footshop nebude obsažen.

Mě osobně velmi překvapil vývoj na prvních místech. Aboslutní špičkou je obchod Queens s Instagramem v českém jazyce, následovaný obchody Enjoythemovement, Realgeek.cz a dále potom DM_cesko. DM_cesko provozuje vlastní e-shop, a proto je správně zařazeno v naší studii.

Největší český e-shopový účet na Instagramu – Queens

Jsou největší účty také největšími tvůrci na Instagramu?

Možná vás podobně jako mě zajímá, jak často, resp. v jakém množství publikují své příspěvky největší české účty e-shopů na Instagramu. Už při prvním pohledu na data níže je patrné, že e-shopy nespojuje žádná společná strategie.

V tomto grafu vidíte největší české e-shopové účty seřazené od shora dolů dle počtu followerů. Na ose X potom zobrazujeme jejich průměrný počet publikovaných postů denně. Účty QueensEnjoythemovement a Erikafashion.cz publikují průměrně více než 3 příspěvky denně po celý rok a určitě se tak snaží vytěžit maximum ze svého vlivu na sociální síti.

Právě účet Queens je největší v našem přehledu a má současně největší počet publikovaných příspěvků. Je to náhoda?

Překvapením je pak třeba účet dm_cesko, který má téměř 90 000 sledujících, ale obsah jim servíruje v průměru méně než jednou za dva dny. Naše analýza se však nezabývá Instagram Stories a je tak možné, že např. dm_cesko používá hodně tento formát.

Existuje tedy závislost mezi velikostí účtu (počtu followers) a počtem příspěvků za den?

Přinese vám tedy obrovská frekvence postování také tisíce followerů? Taková závislost ve světě Instagram účtů českých e-shopů neexistuje. V levém dolním rohu grafu je vidět drtivá většina účtů – followerů má málo a rovněž publikuje málo, tedy méně než jednou za dva dny.

Celkově je vidět, že naprostá většina ze sledovaných účtů publikuje v průměru maximálně jeden příspěvěk denně. To se příliš němení s narůstajícím počtem followerů. Na grafu jsou vidět výjimky jako např. malé účty do 1000 followerů, které publikují 2 – 3 příspěvky denně a pravděpodobně se tak snaží vyrůst. Jinak se ale závislost neprojevuje.

V tomto grafu jsou vynesená data účtů, které mají alespoň 1 followera na Instagramu a alespoň jeden publikovaný příspěvěk. Pro názornost grafu je horní hranice 10 000 followerů. 

Rekordmani v počtu zveřejněných postů za rok 2018

U množství publikovaných postů ještě na malý moment zůstaneme. V tabulce níže vidíte šestku rekordmanů v počtu postů. Zajímavé je, že tento výčet zastupuje malé, střední, velké i ty největší účty. A každý má pravděpodobně trochu jiné motivace.

Obchod i_moda.cz je absolutním vítězem s 1 382 posty za rok – tedy průměrně 3,8 příspěvky denně. Tento účet je však navíc mladý a začal svou aktivitu právě někdy před začátkem roku 2018. Až budeme tuto studii za rok opakovat, bude zajímavé sledovat, jestli účet v kvantitě setrvá a zdali se to odrazí na počtu followerů.

Queens je nejen největší český účet z pohledu počtu followers, ale také patří na 2. místo v kvantitě komunikace. Přestože jsme si ukázali v předcohozí části minimální vztah těchto dvou věcí, Queens bude stále pro spoustu lidí příkladem, že hodně velká frekvence publikování může souviset s úspěchem na Instagramu.

wdt_ID Název účtu Celkový počet postů za 2018 Počet followerů
1 i_moda.cz 1.382 4.231
2 queens 1.272 111.000
3 enjoythemovement 1.195 102.000
4 manzaracz 1.185 2.813
5 moda_denshop.cz 1.184 983
6 erikafashion.cz 1.148 53.600

Platí, že když budete sledovat hodně účtů, budete mít i hodně followerů?

Asi to všichni známe. Roboti nebo poloautomatické techniky, které automaticky začnou sledovat stovky nebo tisíce účtů podle vašeho zadání, s cílem, abyste získali co nejvíce sledujících zpět. Mají však tyto dvě čísla nějakou spojitost?

Po přepočtu se ukazuje, že neexistuje prakticky žádná spojitost. To dokazuje i vizualizace námi sledovaných účtů. V levém horním rohu (červeně) můžete vidět velké množství účtů, které tuto techniku zkoušely, ale chtěné sledující nezískaly.

Zelený blok naopak ukazuje největší české účty, které většinou nemají zapotřebí sledovat více než 2000 ostatních účtů. Žlutá barva přece jen ukazuje několik českých účtů s vyrovnanou bilancí… Sledují často vyšší tisíce účtů a sami mají zhruba dvojnásobek sledujících. Je však těžké ověřit, zdali se na jejich úspěchu odrazila právě tato technika. To by bylo na další zkoumání.

Z mých zkušeností už tato technika funguje čím dál tím méně… A to je jen dobře.

Existuje závislost mezi počtem followers a počtem followings?

TOP 5 rekordmanů v průměrném počtu lajků na příspěvek?

Těchto pět účtů získává na každém svém příspěvku v průměru nejvyšší počet lajků. Přesto svého potenciálu na plno využívá jen již několikrát zmiňovaný Queens. Co tím myslím?

Zbylé čtyři e-shopy mají obrovský potenciál pro komunikaci se svou cílovou skupinou, ale z mého pohledu ji nevyužívají na 100 %. Nejvíce překvapivý je pro mě účet blindbox.cz. Love brand, zboží vhodné pro instagram, komunita vybudovaná a reakce na příspěvky jsou úžasné. Proč však tento obchod publikuje obsah jen 22x za minulý rok? Kdyby se jednalo o můj obchod, okamžitě se na lepší využití Instagramu zaměřím.

wdt_ID název účtu průměrný počet lajků počet postů za 2018 počet followerů
1 dm_cesko 2.415 158 87.300
2 realgeekcz 2.218 183 93.300
3 queens 2.022 1.272 111.000
4 atmo_music 1.912 57 44.800
5 blindbox.cz 1.854 22 20.600

Příklad úspěšného obsahu na Instagramu Queens

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Queens ? (@queens),

E-shop Blindbox by mohl mnohem lépe využít své komunity na Instagramu.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Blindbox.cz (@blindbox.cz),

Absolutním vítězem z pohledu průměrného počtu lajků na post je účet dm_cesko.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený dm drogerie markt ČR (@dm_cesko),

 

Chcete vědět mnohem více?

  1. Přihlaste se zdarma na Reshoper. Už 29. ledna se sejde 4 000 e-shopařů v Praze a bude navazovat nová partnerství se stovkou firem. I o Instagramu se můžete poradit zdarma s uznávanými konzultanty.
  2. Mrkněte na SocialWatch od firmy Dataweps, která nám pro tuto studii poskytla data. I s jejich zástupci se budete moci potkat na Reshoperu.

O čem bude Reshoper ve 30 vteřinách

 

3 komentáře

  1. Ahoj, a jak do přehledu promítnout to, kdo a jak svoje posty a profil masivně podporuje reklamou? Např. u toho DM mi profil nepřijde příliš zajímavý (i když se tam asi dají lovit nějaké slevy, maminky třeba hodně sledují slevy na dětské přírkmy, UM atp.), ale určitě si vzhledem ke své mateřské firmě mohou dovolit nějaký rozpočet, což třeba většina menších e-shopů třeba nemůže. Díky za odpověď.

    1. Ahoj, to je určitě velmi dobrá připomínka. Je evidentní, že reklama hraje u počtu interakcí postů velkou roli. Mě by samotného zajímalo, které účty jedou reklamu a pro které je to třeba zdrojem většiny interakcí. Bohužel ale neznám cestu, jak tohle zjistit. Musel by se asi udělat průzkum přímo u těch e-shopů a získat nějaké datové podklady od nich 🙁

      Stejně tak mohou hrát roli autofollow, autolike roboti a to podle mě docela ve velkém. Do třetice pak vidím i nějaké desítky a možná stovky e-shopů, které evidentně nakoupili velký počet followers a mají tak velmi nestandardní charakteristiku účtu – minimum postů, minimum interakcí, skoro žádné followings ale třeba 5000+ followers. Ručním procházením těch followers je taky hned patrné, že nejde o české účty.

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *