Michala Gregorová: PR nemá být v rozporu s DNA firmy

zpět na výpis článků

11.3.2024,

Je PR jen drahou aktivitou pro velké značky, nebo podnikání pomáhá? A má každý e-shop šanci stát se oblíbencem médií? Pokud tyhle otázky řešíte, pak vám odpovědi na Reshoperu přinese Michala Gregorová, Head of communications Miton. A protože do květnové konference ještě zbývá pár týdnů, probraly jsme přednášku CO SPOJUJE ÚSPĚŠNÉ ZNAČKY, JAKO JSOU KNIHOBOT, ROHLÍK, QERKO, GLAMI ČI STARTUPJOBS? UMĚNÍ KOMUNIKOVAT SE ZÁKAZNÍKY I MÉDII už nyní.

Rohlík, Bonami, StartupJobs a spousta dalších, to jsou firmy, kde Míša pomáhala s PR. A o své zkušenosti se podělí 15. května na Reshoperu. Buďte u toho!

Přejít na vstupenky

PR není jednorázová záchrana

Jakým e-shopům může vlastně PR pomoci v podnikání? Máte ze své praxe zkušenosti, že je to aktivita, kterou mohou úspěšně dělat i jiné než jen velké značky s velkým rozpočtem na marketing?

PR může pomoct vyrůst i značkám s menším rozpočtem. Zatímco v performance marketingu budget neokecáte, v PR se vám může podařit získat slušný zásah skoro zadarmo. Nicméně je fajn nad PR neuvažovat jako nad jednorázovou záchranou pro byznys, takovou moc nemá. A i když nestojí tolik peněz, vezme vám čas.

Co jsou PR aktivity, které byste doporučila jako must have?

Dřív se vše točilo okolo klasických médií, dneska už media relations tvoří obvyklou, ale ne nutnou část PR mixu. Tzn. doporučení na must have aktivity nemám, je potřeba hledat nejlepší poměr cena/výkon pro každou jednotlivou značku. Kdybych ale měla říct, co mě napadlo jako první, byla to online média, LinkedIN či Instagram.

Jak to obvykle chodí, když přijdete k běžícímu projektu a dostaneš na starosti jeho PR? Děláte analýzu, zákaznický výzkum atp., než řešíte komunikační linky?

Nejdřív se vždycky snažím pochopit, jaké má firma od PR očekávání. Někdy jsou realistická, často ale ne. Důležité taky je, kdo má ve firmě na PR aktivity kapacitu. Externí PR agentura dokáže dost, ale bude k tomu potřebovat docela hodně vašeho času a pozornosti. 

Trh je přeplněný produkty, které nejsou extra unikátní

Jak se hledá unikátnost produktu a komunikační linky? 

Unikátnost produktu by se ideálně neměla hledat, v tom by měl mít management jasno :) Komunikační linky by na ni měly navazovat a kombinovat ji s tím, co je komunikačně atraktivní.

Co když mám produkt, který není extra unikátní, mám šanci dělat dobře PR?

Trh je přeplněný produkty, které nejsou extra unikátní. Rohlíků a Knihobotů je jen pár a mediální prostor není plný jen jich. 

Co je vaše nejoblíbenější část PR? A proč? 

Když se povede přitáhnout ke klientovi pozornost, která mu viditelně pomůže s byznysem. To mám pak pocit, že netrávím život v práci zbytečně.

Co jste se při práci v PR naučila o fuck-upech? A jak jste se z nich poučila?

Je potřeba zachovat v rámci možností klid, shromáždit všechny potřebné informace i lidi a nereagovat z první. Taky už vím, že na skoro každou reputační katastrofu se po čase zapomene. Pomáhá to při zachovávání klidu.

Co jsou obecně nejčastější chyby v PR – ať směrem k zákazníkům, tak k médiím?

Cpát se do polohy, která vám není vlastní. Komunikovat, když nemáte co říct. Nekomunikovat, i když máte co říct. Obecně je to “jen” komunikace – ať už využíváte jakékoliv kanály, nakonec mluvíte s lidmi. A mezilidská komunikace má už nějaký ten pátek základní pravidla docela dobře nastavená.

PR nemusí být pro vás

Kde se PR člověk vzdělává? 

Praxí, od kolegů a klientů. Posloucháním podcastů. Sledováním těch, kteří mají komunikaci v malíku. Já se třeba učím tak, že když mě něco zaujme, nalákám odpovědnou osobu do Miton podcastu Cinkátko a tam se jí na všechno vyptám.

Je něco, co vás v e-commerce poslední rok překvapilo, něco, co vás poslední rok naučil?

Jsou to spíš poslední dva roky, kdy se víc než kdy předtím ukazuje, že je e-commerce plná schopných lidí, kteří umějí navigovat nejen v hypu, ale i v krizi. Je to už dospělá část ekonomiky a já jsem ráda, že mohu být u toho.

Proč by měli lidé přijít na Reshoperu právě na vaši přednášku? Čemu se v ní budete věnovat?

Ráda bych ukázala, že v PR existují různé přístupy, které jsou funkční. A že skoro každá firma může PR dělat tak, aby pomáhalo jejímu byznysu, a přitom nebylo v rozporu s její DNA. Skoro každá. Vědět, že PR pro vás není, může být taky užitečné.

Přejít na vstupenky

Přijďte si vyslechnout ozkoušené tipy z praxe. Stavte se ve středu 15. května na konferenci Reshoper 2024! Těšíme se v PVA Expo Praha Letňany.

Tým Reshoper


© 2024 Reshoper s.r.o. | Obchodní podmínky | Cookies