Petr Kováčik: Může AI zásadně posunout e-commerce?

zpět na výpis článků

2.5.2023,

S přednáškou Je AI cesta k efektivitě, nebo pouze zajímavý experiment? na Reshoper konferenci vystoupí Petr Kováčik. V čem podle něj bude zásadní změna pro e-shopy? A jak s umělou inteligencí efektivně pracovat?

Copywriter, grafik, datový analytik, zákaznická podpora, to všechno jsou pro marketing a obecně celý e-shop nezbytné role. Nabízí se prostor využívat AI i pro e-shopy? V čem vidíte výhody?

Představme si to tak, že AI pravděpodobně nenahradí všechny zmíněné role, ale může zásadně zvýšit jejich efektivitu. Pokud dosud copywriter napsal popisek k 5 produktům denně, teď to klidně může být 5–10x tolik. Stejně tak to je s customer support. Jestliže AI dokáže předpřipravit zákazníka, nebo některé jednodušší dotazy kompletně odbavit, tak najednou nepotřebujete tolik lidí na podpoře, nebo podpora dokáže odbavit více zákazníků a rychleji.

Čím ale AI může zásadně posunout e-commerce, je uživatelský zážitek z nakupování. Vyhledávání v e-shopu může fungovat jako rádce, nikoli odpovídač. U produktů se můžu zeptat a získat odpověď v reálném čase. AI taky může lépe personalizovat a predikovat, co bych chtěl nakoupit. Věřím, že tady dojde k velkému posunu.

Přejít na vstupenky

Jak s AI v e-shopu efektivně pracovat? Je to podle vás game changer, nebo spíš výstřelek, o kterém teď všichni mluví, a kdo ne, tak není in?

Já jsem před 23 lety, v raných dobách internetu, začínal jako programátor. Velmi dobře chápu, co bylo a je možné naprogramovat a co se dneska všechno mění. Rozhodně je to tedy game changer. Na druhou stranu je to tak složité a abstraktní, že se většina lidí bude muset smířit s tím, že reálné fungování nikdy nepochopí. Úspěšný bude ten, kdo bude schopný nasadit obecné modely do konkrétní praxe a získat tím výraznou konkurenční výhodu.

Bude brzy zbytečné AI kontrolovat?

Měly by už teď tyhle nové technologické možnosti brát vážně střední nebo i menší e-shopy? 

Rozhodně ano, nejen malé e-shopy, ale klidně i jednotlivec. Na druhou stranu bych radil všem se nepouštět do vlastního programování AI, ale spíš využít hotových plug&play nástrojů. Malý e-shop nebo firma, která má velmi limitované zdroje, může být díky AI extrémně efektivní.

Jak moc se dá důvěřovat tomu, co umělá inteligence připraví? Jak pracovat s ověřováním informací a mít jistotu, že mi ukazuje správnou cestu?

Doporučuji vše zkoušet stylem pokus omyl a ideálně A/B testovat. Tedy ponechat si část kampaně pod vlastní kontrolou a vůči ní porovnávat dílo AI. Zatím je dobré všechny výstupy z AI kontrolovat, ale již brzy se dostaneme do bodu, kdy to bude zbytečné. Je to jako se zaměstnanci – nikdy se na 100% nemůžete spolehnout, že úkoly splní tak dobře, jako byste je udělali vy sami, nebo na to, že budou k zákazníkovi vždy stejně empatičtí jako vy, tedy vlastníci byznysu. Musíme se dostat do bodu, kdy to bude akceptovatelné riziko.

Na jaké příklady z praxe se mohou účastníci konference Reshoper těšit?

Ukážu pár nástrojů, které se dají nasadit ihned. Zároveň bych se ale rád zamyslel nad tím, kam můžeme v e-commerce díky AI směřovat, a naznačil e-shopům, kde jsou v současnosti stále velké nedostatky nakupování v e-shopech.

Kde všude může AI pomoct

Očekáváte, že se kolem AI vytvoří komunita specialistů, kteří budou e-shopům pomáhat a ukazovat, jak s AI efektivně pracovat? Už nyní např. existují pozice trenérů, kteří s AI hrají hry a učí ji. 

Trochu očekávám, že ze současného boomu kolem AI se zrecykluje armáda poradců, kteří řešili GDPR, cookie lišty a teď budou zavádět AI do podniků. Pokud to daný podnik zefektivní, bude to záslužnější než všechny jiné zmíněné iniciativy.

Proč mají lidé přijít na vaši přednášku a komu ji doporučujete?

Přednáška bude spíš otevírač očí, v čem je AI zásadní změna. Podíváme se na to, kde všude nám může pomoct. Kdo začne jako první, může mít výhodu na startu, ale zároveň musí počítat s „dětskými nemocemi“ jako v každé jiné nové technologii.

Co chcete, aby si posluchači odnesli?

Byl bych rád, kdyby si posluchač odnesl to, že AI tu je a bude jako klíčová technologie, kterou bychom neměli podceňovat ani zesměšňovat, i když na začátku generuje sem tam chyby. Ono se to vychytá jako u všech předchozích technologií.

Přijďte si vyslechnout novinky a tipy ohledně umělé inteligence, o které se teď mluví všude! Stavte se ve středu 17. května na konferenci Reshoper 2023. Těšíme se v PVA Expo Praha Letňany.

Tým Reshoper


Networkujte s Eventee

Letos vás bude po celou dobu akce provázet aplikace Eventee!
Propojte se, chatujte, domluvte si schůzky nebo si sestavte vlastní program!

Jak na to?

1. Stáhněte si aplikaci pro iOS nebo Android, případně rovnou naskenujte QR kód.

2. Otevřete tento odkaz, kterým si otevřete Reshoper událost v Eventee.

3. Vyplňte si svůj profil a můžete začít!

© 2024 Reshoper s.r.o. | Obchodní podmínky | Cookies